zaterdag 8 mei 2010

Misbruik van exotische letters.

Привет! Omdat ik in een internet cafe in санкт-Петербург zit, leek me het een goed moment om het te hebben over het misbruik van buitenlandse letters. Ik weet dat niet iedereen russisch, grieks e.d. kan lezen, maar ik kan het wel en deze onwetendheid of laksheid irriteert mij.

Een voorbeeld van een paar jaar geleden was de film "BORДT, Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan". Wtf is "VOJaDT"? Anderen gebruiken de Я (ja) als R, de И (ie) als N en de griekse sigma als E.

Ik vraag me dan af of het gebeurt omdat mensen niet beter weten (lees: geen zin hebben om er enige aandacht aan te besteden) of gewoon omdat het 'grappig' is. Het is toch niet grappig? Of ben ik nou gewoon een zeurpiet?

Nu moet toegeven worden dat het door monniken special ontworpen cyrillische alphabet redelijk bizar is. Waarom lijken de З (z) en de Э (`e) zo op elkaar? En de П (p) en de Л (l)? Waarom gebruiken ze niet wat vaker de driehoekige L? Verder is het raar dat de Ч de tsj is, en de Ц de ts; vooral omdat de Ц veel meer op de Ш (sj) en Щ  (sjtsj) lijkt, terwijl de laatste een combinatie van Ш en Ч is.

Maar het kan nog veel gekker; namelijk in het cursief. Dat de П een n wordt en de B een в, valt nog te begrijpen. Dat de и een и wordt ook nog wel; als je dat weet zijn ook й й, ш ш en ц ц begrijpbaar. Maar het wordt pas echt bizar bij de letters D, G en T. Die veranderen van д, г en т op (voor een leek) totaal onbegrijpelijke wijze in: д  - vreemd, normaal wordt dit een g-achtige letter -г en т. Dus een томат (tomaat) wordt een томат. Kwam ook nog ergens een bordje tegen met daarop киткат.

Bij dit alles moet wel opgemerkt worden dat ik het latijnse schrift (dus ons schrift) ook totaal geschift is (haha?). Kijk eens goed naar bijvoorbeeld de b in 'schoonschrift' (aan elkaar). Daarvan ligt de bovenkant open. Ik noem iets heel sulligs, maar er zit nog veel meer onzin in.

2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens, misbruik van exotische letters is een doodzonde! Ik erger me je mee, gezellig he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik voel me meteen
    een stuk minder alleen!

    BeantwoordenVerwijderen