woensdag 28 april 2010

Windows' popups en meldingen

Zie hier een andere reden dat ik deze blog begonnen ben.

Vaak zie je dat zaken / instanties die 'gebruiksvriendelijk' willen zijn, uitermate tergend en mateloos irritant zijn. Ik noem "weet u het heel zeker?", alhoewel deze vraag eigenlijk wel erg praktisch is, aangezien je niet per ongeluk de verkeerde knop indrukt omdat je vinger uitschiet. Iets heel onbenulligs, maar als je een half uur prachtige zinsconstructies hebt lopen tikken, en vervolgens "wilt u opslaan voordat u afsluit?" van een negatief antwoord hebt voorzien, voel je je wel behoorlijk klote. Vreemd overigens dat Word geen kik geeft als je een bestand download, niet opslaat maar 'opent', en vervolgens drie maal het tijdelijke bestand opslaat. (Als je daarna afsluit, ben je 't bestand voor eeuwig kwijt (tenminste, op openbare pc's).)

Een veel erger voorbeeld vormen de meldingen van Windows. Elke keer dat je in Windows Vista - 'aargh' zullen sommigen misschien al denken - een bestand verplaatst, vraagt hij of je dat zeker weet. Pardon? Sinds wanneer ben ik mentaal fragiel? Dus ik storm meteen naar Configuratiescherm of hoe dat ook heet (*), en zet UAC (User Account Control, of in het nederlands 'gebruikersaccountbeheer') per direct uit. Zo, denk ik, daar zijn we ook weer van af. Maar hélas! Vista vindt het nodig wel elke keer dat je aanmeld nog even te melden dat UAC uit staat. "Sommige beveiligingsinstellingen zijn niet goed ingesteld," of iets dergelijks. Ja, hallo, dat weet ik ook nog wel!

(* Wist u trouwens dat het, als je Vista in het Nederlands hebt geinstalleerd, onmogelijk is weer terug te gaan naar Engels? Zimbabwaans kan wel, maar Engels? Nee helaas. Gelukkig is onze Vista versie alweer 'niet legitiem', dus mogen we waarschijnlijk weer opnieuw installeren.)

Ook leuk: toen ik nog een zelfgemaakte startpagina had, bevatte die 'onbekende elementen', waarvan weet ik niet precies. Adobe ofzo. Hoe hij dat ooit in een geknutseld HTML bestandje wou vinden, is mij een raadsel, voornamelijk omdat het geheel uit links bestond. Sinds wanneer zijn links 'onbekende Adobe elementen'? Ook dit moest hij elke keer dat ik mijn startpagina opende (dus 10 keer per uur) even met een vriendelijk doch irriterend 'plop'je melden. Nu heeft zo'n balkje altijd wat opties, waaronder "negeren" of "toch toestaan" ofzo. En er is ook nog een lijstje van websites die hij mag 'vertrouwen'. Helaas had dat alles geen effect. Dus elke keer opnieuw: "plop".

Plop
Plop
Plop
Plop

5 opmerkingen:

  1. Vooral die berichten over dat eritante UAC herken ik van m'n oude PC. Duurde uuuuuren voordat zo'n bericht geladen was toen. Uitzetten = Nog meer gezijk.
    Agreed. =}

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Duurt het dan ook nog lang om te láden? Omg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wisten jullie dan ook, dat bij windows 98, als er geen toetsenbord was aangesloten deze melding werd vermeld: "Can't find keyboard. Press any key to continue."
    ??? WELKE KEY?!?!?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, dat is heel logisch. Bedoeld wordt namelijk dat je een keyboard aansluit, en vervolgens op een willekeurige toets drukt, om te laten weten dat je toetsenbord is aangesloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen