donderdag 22 april 2010

Herhalende radiocommercials

Ik luister gaarne naar den radio, sterker nog, ik luister naar 3fm as we speak - nou ja, as I write -. Ook als ik des morgens vroeg op moet staan (of als ik des zaterdags vergeten ben de wekker uit te zetten), springt mijn wekkerradio-combinatie aan op, vanwege de redelijke muziek/onzin ratio en vanwege de uitermate sullige doch interessante interviewtjes om 7.15, Haarlem 105.

Nou viel me bij het luisteren naar Haarlem 105 iets op, dat ook bij andere zenders het geval blijkt te zijn. Namelijk, dat heel veel commercials heel vaak langs komen. Bij 3fm zijn dit reclames over auto's van het merk O., "U heeft €1200,- gewonnen" (korting, grapjas) bij een auto va merk C., waanzinnige acties bij tuincentrum huppeltje én bij groothandel G., bij Wild FM (waar ik probeer nooit naar te luister omdat ze 10-hits-op-een-rij draaien, maar dit tussen elk nummer drie keer schreeuwen) is dit zonnestudio S., en bij Haarlem 105 zijn dit adviseursbureua zoveel en een of ander gezeur over "PHP, Sa(r)s, Scripting..." en moeilijke termen (boehoe).

Ook merk ik dat ze bij Haarlem 105 de reclame opeens op 7:00 draaien, dus wordt ik wakker met "Mijn grootste klant is een internet bedrijf, maar hoewel ik totáál digibeet ben, geef ik advies over" bladiebla. Barf. Ik heb uit woede m'n wekker (anti-climax) een minuut later gezet.

In ieder geval, wat nog erger is aan deze herhaling (die overigens bij 105's nummer-assortiment ook plaats vind, maar goed), is dat ze elke reclame elke dag op hetzelfde tijdstip plaatsen. Dus ik bedoelde niet "dus wordt ik wakker met bijvoorbeeld", maar letterlijk "dus wordt ik elke ochtend opnieuw wakker met". Aaargh...

Volgens mij zijn de reclames van 105 ook allemaal door dezelfde persoon ingesproken, maar goed.

Wat mij overigens niet irriteerde maar eerder amuseerde (alhoewel was het meer uit- dan toelachen): de nieuwe reclame van de NS over de OV-chipkaart (waar ik in principe tevreden over ben). Het is werkelijk waar de meest moralistische, 'tranentrekkende' en dus lachwekkende reclame die ik ooit gezien heb.

(Zie rechts: Waarom moet er trouwens altijd een niet-Hollandse jongen tussen zitten? Ik vind het een beetje discriminerend.)

Eerst zie je allerlei mensen (jong én oud!) die vrolijk inchippen, en dan, oh nee!, iemand zonder OV-chip. Zijn vriendin loopt alvast door het stapt de trein al in (lekker lullig), terwijl hij nog een kaartje aan het printen (jeetje, wat ouderwets) is. Hij sprint omhoog, net als er gevloten wordt. Even denk je, ach het komt toch nog goed. Maar nee!, net voor hij instapt sluiten de deuren voor zijn en haar ogen. En dan, als je dacht dat het niet erger kon:

een hand aan weerszijde van het glas.

Omgness.

2 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of die opmerking over niet-Hollandse jongens grappig bedoeld is, maar hij is een beetje "nekstati" (zoals de Russen zeggen). Ik begrijp eruit dat jij ten allen tijde een lange blonde jongen prefereert met blauwe ogen en een glas melk in zijn hand - in een woord: een Arisch type?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik bedoelde (cynisch) juist dat er in elke reclame een niet-Hollander voorkomt, opdat ze niet racistisch (maar juist heel 'open-minded'!) lijken. Bijvoorbeeld in wiskunde sommen, het is de laatste tijd niet meer "Marietje heeft 3 appels, en geeft...", maar "Fatima heeft 5..." etc.
    Het gaat me er juist om dat er wat afwisseling in zit, en niet elke keer een minderheid.

    BeantwoordenVerwijderen